Reuters förfalskar nyheter om hur Kiev bryter mot Minsköverenskommelsen

Reuters filmade i förrgår hur ukrainska högerfascistiska Azovbataljonen övade med haubits i byn Shyrokyno. Problemet är att denna by ligger precis på gränsen mellan Donetsk och Västukraina, där Kievarmén, enligt Minsköverenskommelsen, lovat att inte ha kvar så grovkalibriga vapen. Ryska UD reagerade på detta och bad väst framföra klagomål på att man inte bara hade kvar dessa vapen på otillåtet avstånd utan att man dessutom sköt med dem. Därefter ändrade Reuters skyltarna i inslaget och angav istället byn Urzuf strax utanför Mariupol, en bit in på tillåtet territorium.

Istället för att framföra berättigad kritik mot Kiev väljer man alltså att ljuga med fakta. Därefter behövde ingen ställa några jobbiga frågor till Kiev. Reuters är en flitig leverantör av material till bl.a. TT. Det är så det går till i våra s.k. fria medier.

Här kan man se inslaget i ryska Pervy Kanal.

Annonser

2 svar to “Reuters förfalskar nyheter om hur Kiev bryter mot Minsköverenskommelsen”

  1. Pierre Unge Says:

    d-30 som haubitsen heter är en gammal haubits från 50-talet

    • Stefan Cherrug Says:

      Det mesta de har är ju gamla sovjetiska pjäser – men de dödar också! Det allvarliga är ju att man gör allt för att sabotera Minsköverenskommelsen – det sista hoppet om en fredlig lösning av detta inbördeskrig med över 6000 döda, 10000 skadade och miljoner på flykt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: