Nytt propagandainslag

I Sydsvenskans söndagsbilaga från 6 mars fanns en liten notis om Michail Gorbatjovs 80-årsdag (sidan 5). Mitt i denna kan man läsa ”I väst uppmärksammades detta stort, i Ryssland inte alls.” Eftersom jag följer den ryska nyhetsrapporteringen noggrant vet jag att detta är fullständigt fel. Alla de stora tv-kanalerna hade program om Gorbatjov och i statstelevisionen visades när han i samband med födelsedagen tilldelades Andreasordern, Rysslands finaste utmärkelse, ur president Medvedevs hand. Premiärminister Putin uppvaktade också Gorbatjov på högtidsdagen. Alla de stora ryska dagstidningarna hade artiklar om Gorbatjovs insatser.

När jag kontaktar Sydsvenskan svarar de att de ska kontrollera med sin källa i Moskva. Varför inte kontrollera själva? De flesta ryska medier har engelskspråkiga versioner på Internet? På detta subtila vis upprätthålls den negativa bilden av Ryssland i Sverige. Orkar inte ens journalisterna kontrollera vad som skrivs, hur ska vanliga läsare göra det?

Annonser

Ett svar to “Nytt propagandainslag”

  1. Stefan Cherrug Says:

    Sydsvenskan kontaktade mig efter en tid och lät meddela att man skulle kontrollera med sin källa i Moskva. Eftter ytterligare en tid låter de meddela att, enligt deras källa, var det så som de skrivit i tidningen. Punkt slut! Att man själv sett något annat är ju av underordnad betydelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: